Dyrekcja Dróg Wodnych Republiki Czeskiej (ŘVC) szykuje się do przetargu na projekt pierwszego mostu zwodzonego nad rzeką w Czechach. Konstrukcja ma powstać w Týnie nad Wełtawą, gdzie obecnie znajduje się stary, zabytkowy most.
Aktualnie prześwit pod mostem wynosi około trzy metry, co jest problemem zwłaszcza dla większych statków wycieczkowych podróżującymi między Czeskimi Budziejowicami i Orlíkiem nad Wełtawą.
Przetarg na dokumentację projektową
Czeska Dyrekcja Dróg Wodnych od lat przygotowywała się do tej inwestycji, aż wreszcie – jak informuje serwis zdopravy.czy - ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej, w ramach której stalowy most w Týnie zostanie częściowo przekształcony w most podnoszony. Przewidywana wartość zamówienia to około 19,8 mln czeskich koron, czyli ok. 3,35 mln zł.
Projekt ma zakładać przebudowę mostu, po której zakończeniu przęsło przy prawym brzegu stanie się podnoszone a prześwit w pozycji podniesionej wyniesie aż 5,25 metra i to przy najwyższym możliwym poziomie wody. Sterowanie podnoszeniem mostu będzie natomiast zdalne przez centrum sterowania śluzy Hněvkovice.
Zwycięzca przetargu będzie musiał wykonać projekt, ale również uzyskać pozwolenie na budowę i zapewnić nadzór autorski. Prace poza samą modernizacją mostu obejmą również budowę podziemnego kolektora pod korytem Wełtawy, do którego zostaną przeniesione sieci inżynieryjne z mostu.
Pierwszy taki most w Czechach
Chociaż w ostatnim czasie w Czechach pojawiły się nowe mosty, również podnoszone, w Týnie nad Wełtawą będzie to pierwsza tego typu konstrukcja nad rzeką.
Pierwsze dwa podnoszone mosty u naszego południowego sąsiada powstały również przy Wełtawie – w Czeskich Budziejowicach i Hlubocé nad Wełtawą, jednak są to małe mosty, które nie rozciągają się nad rzeką, ale nad wlotami do portów.
Podobna konstrukcja powstała również między Pragą i Mielnikiem, ale tam z kolei przecinają Vraňansko-hořínský kanał żeglugowy.
Pierwszym podnoszonym mostem nad rzeką mogłaby być kolejowa konstrukcja w Kolinie nad Łabą, jednakże most został tylko przygotowany do możliwości podniesienia, a w najbliższych latach władze nie planują zamontowania takiego mechanizmu. Jeszcze inna historia spotkała most w Pradze przy modernizacji kanału żeglugowego Troja – Podbaba. Miał powstać most podnoszony na wyspie Císařský Ostrov, jednakże w konkursie zwyciężyła konstrukcja stała.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.